Света обител „Св.преп. Параскева-Петка и Св. вмчца „Неделя“ храмов празник - 14 октомври, с ефимерий Георги Георгиев Гр. София – кв. Владая
По онова време манастирът е бил място за хайдушки сборове, където хайдутите отсядали и отмаряли сред вековните дъбове, който виждаме и сега. На път за Рилския манастир, тук отсядал цар Иван Шишман и обдарявал богато манастира.
През
турско робство е имало действаща подземна Църква, която и до днес съществува
под формата на добре иззидана и запечатана костница под притвора на гробищната
църква Св. Петка. На това място някога е имало две стражеви крепости, който
затваряли прохода към Средец и във всяка от тях е имало по една църква. Едната църква „Св. Арх. Михаил“ била на
мястото, на което е днешната „Св. Петка“, а другата се е намирала в по отдалечената
твърдина на забоя към гр. Перник.
![]() |
„Св. Петка“ |
Скоро
след завладяването на София от османците около 1382г. при съпротивата, която оказали
разположените една срещу друга крепости и след разрушаването им бил опустошен и манастира. Хронистът Трайко Лазаров от с. Локорско,
Софийска област пише, че на този хълм са се събирали бунтовници, начело с воеводата Велко Кьосеоглу от Кладница,
който издигнал църквата Св. Петка. В двора на манастира е имало скривалище на Васил Левски, близо до
манастирските дъбове. И когато османците научили за това опожарили манастира и
гората около него.
През
1902г. в сегашния си вид църквата е издигната върху основите на старата
окултова сграда от преселниците Петър и Мария Траянови от Македония. Мария била тежко болна, когато на сън и се явил Св. Арх. Михаил, и и казал,
че ще оздравее, ако отново бъде възстановен манастира.
По
различно време са се грижили за манастира: Игумения Касияна, монахиня Татяна, игумения София, игумения Марина,
игумения Херувима и игумения Анисия в настоящето.
![]() |
Игумения Анисия |
Строителството
в манастирския комплекс ставало на етапи до днес, особено по времето на игумения Марина и игумения Херувима.
Дарители
по това време са: Александър от Владая, Васил
Михайлов от Перник, Божидар Димитров от Перник, Любов –майката на
починалото момче Ивайло, което завещало спестяванията си на манастира, Роза
Енгибарова от София. Най-значими дарители са били семейството – Васил и
Люси Таневи, които и сега продължават да даряват на манастири и църкви.
След
това по време на игумения Анисия се прави ремонт на църквата Света Петка от: Антоанета,
Славян и Николай от София, които подаряват много икони, правят
ремонт на Битовата сграда и претърсват всички покриви.
Кметът на кв. Владая, Васко
Стоянов и Драгомир Славков електрифицират манастира.
През
2012г. Пернишкото земетресение поразява целия манастирски комплекс, като
най-пострадала е църквата Св. Петка. Благодарение на Васко Стоянов – кмет и
Велизар Пейков – настоятели на храм „Йоан Богослов“ във Владая, започват организирането
и с тяхното съдействие са преиздадени документите на църквата като паметник на
културата. Васко Стоянов и Велизар Пейков съдействат за изготвянето на проекта, намиране
на строителна фирма за възстановяване на църквата, отпускането на средства от Земетръсните
фондове от Комисията по бедствия и аварии, и с благословията на Светата Софийска
Митрополия започва преизграждането на разрушената църква. Вътре в храма са
изкопани и наляти метър на метър бетон и желязо, а от вън е обиколена метър на
метър бетон и желязо, и дренаж. Изграждат се десет колони от бетон и желязо,
нов хоросан и стените са укрепени, сваля се дървения покрив и на негово място
се построява нов с 30 кубика бетон, желязо и нови керемиди.
Кметът
Васко Стоянов, намира фирма и
стария разрушен път от Владая до манастира е възстановен и асфалтиран.
Средствата от
земетръсните фондове свършват и новите дарители, семействата на двама братя и
сестра продължават до завършването.
Стефан и Евгения и семейството: Станислава, Диан,
Борис, Стефан, Борис, Станка – Стефанови.
Калоян и Евелина и семейството: Милена Калоян, Ивета
– Стефанови.
Стамен и Петя и семейството: Станка, Станимира,
Борислава.
Сменят
прозорците с алуминиева дограма, нови врати, реставрират Иконостаса и Владишкия
трон, боядисват отвътре и отвън църквата, подготвят я за изографисване. Налива
се бетон и се слагат плочки вътре в храма, бетонен пояс около него и голямо
стълбище, което започва от средата на двора на манастира до храма. Нови
полюлеи, нови свещници, нови осветителни тела. Изографисване на Светия Олтар и
средната част на храма, поставяне на охранителна система.
Редом
с тези дарители е и семейството на Кръстю и Елена: Радостин, Елица, Кръстю, Георги Крис Лафазанови са участвали във всички начинания и дейности,
поддържали са и са дарявали икони, и много предмети с битово предназначение.
С години наред
са обгрижвали манастира. Винаги на разположение и помощ са били, и семейството
на Спас и Росица, и синовете им Богомил и Ангел.
Обновена е магерницата, построен е Архондарик, направено е облачение на Св. Олтар, спомагали са
в обгрижването на Светата Обител още семействата на:
/Васко
и Галя Стоянови/, /Велизар и Валентина Пейкови/, /Румен и
Владимира Ненкови/, /Цеца Генчева: Цветомира, Петя, Ивана, Георги,
Светослав/, /Илия и Милена, Валентин и Лина Вълчеви/, /Жорж и
Вероника Игнатови, Илчо и Дияна Илиеви/,
/Валенти и Галина Бърдарови/, /Цветана Иванова Георгиева:
Галина, Сократ и Валери, Георги, Цветомира/, /Лилия, Петър и Даниела Трашлиеви/,
/Костадин и Красимира Ковачеви/, /Михаил и Гергана Тенева/, /Здравко
Живков/, /Любомир и Зорница, Николай и Лилия/, /Иван и Анжелина
Данаилови/, /Георги и Веска
Георгиеви/, /Асен иерей и
презвитера Марияна/, /Илиан и Красимира Илиеви/, /Продан и Бистра
Яневи/, /Михаил и Мария Симеонови/, /Веселин и Веска Славкови/,
/Драгомир и Виктория Славкови/, /Кольо и Цанка Стоевски/, /Митко
Димитров/, /Тихомир и Елка/, /Стефан и Бонка Зашеви, Стоян и
Павлина/.
На
храмовия празник курбана се прави от местните жители.
Църквата “Св. преп. Параскева Петка“ в
манастира „Св. преп. Петка и Св. вмчца Неделя“ – гр. София, кв. Владая е:
Еднокорабна постройка с широка олтарна апсида и полуцилиндричен свод.
На свода на средната част на храма е изобразен Господ Иисус
Христос на проповед и символите на 4-те Евангелисти: Матея като човек, Марка
като лъв, Лука като теле, Йоан Богослов като орел.
На северната страна на храма са изобразени: Св. Петка, Св. Неделя, Св. Иван Рилски и Св. апостол Павел.
На
западната страна на храма са изобразени: Св. Арх. Гавраил – благовестника,
Св. Арх. Михаил – като вадидушник, Св. Екатерина и Св. Ирина и по средата –
незаспиващото око на Господ Иисус Христос.
На
южната страна на храма са изобразени: Св. ап. Петър, Св. цар Борис -
покръстител на българския народ, Св. Вяра, Надежда и Любов, и майка им София.
В светия олтар са изобразени: „Ширшая небес“ – при полюлея на свода
са изобразени Св. първомъченик Стефан, Св. Василий Велики, Св. Йоан Златоуст,
Св. Григорий Богослов и Св. Атанасий Велики.
Светият
иконостас е дървен с ниска резба. Във вертикален план се състои от 3 реда и
Венчилка.
В първия
ред – шест цокълни пана орнаментирани
с релеф на Баракова мида в рамка от Флорални ементи.
В
средата са Светите (царски) двери, резбовани с полихроми. В
елипсовидна форма е изобразена сцената на „Благовещението“, а в горния
край има два кръгли медальона с изображение на Херувими.
Над
цокълните пана има шест царски икони, на които са изобразени: Господ Иисус
Христос, Света Богородица, Св. Йоан Кръстител, Св. Петка, Св. Арх. Михаил (на дяконската врата) и Св.
Неделя.
На
Владишкия трон е изобразен Господ Иисус Христос - Велик Архииерей.
На
апостолския ред има тринадесет икони с образите на Св. апостоли, Господ
Иисус Христос на трон, Св. Божия майка и Св. Йоан Предтеча.
В
центъра на Венчилката – иконата на Св. Петдесеница.
От
страна на юга - Светата книга (Св.
Евангелие), тръбец Ангел, седмосвещник.
От
страна на север – Светата книга, тръбец Ангел, каменни плочи с 10-те Божии
Заповеди.
В
центъра – се извисява Иконостасен Кръст, с изображението на Господ Иисус
Христос – Разпятието, фланкирано от инструменти – атрибути на Разпятието, с
изображението на Св. Божия Майка и Св.
Йоан Богослов.
На
иконостаса иконите са изработени в началото на 20 век в стил късен примиле с
маслена техника покрити с лак.
Царските
икони са рисувани и върху платно монтирано на дървени дъски.
На входа на храма – в архирана ниша е поставена храмовата икона на „Св.
преп. Параскева Петка“.
Коментари
Публикуване на коментар